Koodi-puhelin
Kalareissu
Hans

Jussi oli lapsuuteni paras kaveri. Vietimme kaikki kesät yhdessä. Perheellämme oli kesämökki Saimaan rannalla. Jussi oli läheisen maatalon ainoa poika. Olimme saman ikäiset ja tunsimme toisemme siis jo kakarasta lähtien. Kesäkuun alussa Jussi aina odotteli, että tulisimme mökille. Perheemme muutti mökille kesäksi koulujen loputtua. Isä vietti siellä vain kesälomansa ajan ja muuten viikonloput. Jussin kanssa meillä oli aina hauskaa yhdessä. Kävimme uimassa ja uitimme omatekoisia kaarnalaivoja tai kävimme ongella. Pidimme urheilukilpailuita niityllä. Jo varhain osallistuimme Jussin kotitilan peltotöihin. Olimme auttamassa perunoiden istutuksessa, karjan hoidossa , heinän korjuussa ja kaikessa sellaisessa, mihin taitomme kulloinkin riitti. Minusta oli hauska olla mukana maatilan töissä. Vapaa-ajat vietimme Jussin kanssa aina yhdessä. Muita ikäisiämme lapsia tai nuoria ei lähistöllä ollut. Vartuttuamme teimme kalaretkiä läheiseen saareen ja saatoimme viipyä siellä koko viikonlopunkin ellei meitä tarvittu apulaisiksi.

Olimme kumpikin tuona keväänä juuri täyttäneet 18 vuotta. Oli heinäkuun helteet. Heinätöitä ei vielä oltu aloitettu. Pääsimme jälleen viikonlopuksi saareen kalaretkelle. Perjantaina lounaan jälkeen pakkasimme tavarat veneeseen ja soudimme leiripaikkaamme. Olimme laittaneet eväät ja juomakorit veneen pohjalle ja keulaistuimelle teltan, huovat , makuupussit ja vaihtovaatekassit isoksi pinoksi. Jussi souti tuttua reittiä ja lähestyimme rantaa. Vesi oli nyt tavallista matalammalla. Olimme aivan rannan tuntumassa ja nousimme jo seisomaan. Samassa vene osui laakeaan kiveen, jonka yli olimme yleensä aina päässeet. Vene kallistui voimakkaasti ja kumpikin horjahdimme veteen. Onneksi emme satuttanut itseämme , mutta kaikki vaatteet kastuivat. Samalla keulasta korkean varustepinon päällimmäiset pakkaukset putosivat veteen. Siinä meni vaihtovaatekassit, makuupussi ja makuualuset. Onneksi eväskassit olivat veneen pohjalla. Luvassa oli kaunista ilmaa, joten emme asiasta hermostuneet. Vedimme veneen rantaan. Keräsimme kamppeet kuiville. Jussi levitteli vaatteitaan kuivumaan pensaiden ja puiden oksille, joihin iltapäivän aurinko vielä mukavasti paistoi. Minunkin kaikki vaatteeni olivat aivan märät. Ei auttanut muu kuin riisua kaikki pois ja ripustella niitä pitkin pensaikkoa. Purin myös kassit ja totesin, ettei ollut ainoatakaan kuivaa vaatetta. No ei hätää. Saareen ei yleensä tullut muita, koska se oli Jussin perheen omistuksessa. Jussi haki läheisestä metsiköstä kuivia oksia ja sytytti nuotion suurilla kivillä reunustettuun tulisijaan. Aloin pystyttää telttaa nuotioon nähden tuulen yläpuolelle. Juomat vein rannan tuntumassa olevien isojen kivien välissä olevaan viileään varjoisaan paikkaan. Muut eväät säilytimme kylmälaukussa. Onneksi myös leivät ja muut kuivat ruoat olivat välttyneet kastumiselta. Leiri oli nyt pystytetty. Harmittelimme vähän vaatteiden kastumista, mutta emme hätkähtäneet vaikka retkemme tässä vaiheessa muuttuikin nudistileiriksi. Paistoimme nuotiolla ensimmäiset makkarat ja joimme kaljat –jotain hyvitystä sitä piti saada tuosta onnettomuudesta. Istuimme laakeilla kivillä, jotka olivat auringon lämmöstä vielä melko kuumia. ”Haaksirikko” alkoi jo siinä vaiheessa meitä huvittaa. Kokosimme onget ja menimme rantaan onkimaan ja heittämään virveliä. Oli kiva istuskella rantakivellä ja vahtia kohoa tai heitellä virveliä pitkälle veteen. Tuossa vaiheessa olimme yleensä vähäpuheisia tai keskustelimme hiljaisella äänellä. Emme yleensä saaneet mitään suuria saaliita – tämäkään ilta ei tehnyt siinä suhteessa poikkeusta. Piti siis turvautua mukana tuotuihin eväisiin. Nuotiolla keitimme iltateen ja laitoimme voileivät. Ilta alkoi jo vähän viilentyä ja olisi tarvittu vaatteita. Ne olivat vielä kosteita, joten päätimme mennä telttaan lämmittelemään. Makuualuset olivat kuivat , samoin toinen makuupussi ja yksi huopa. Levitimme makuualustojen päälle huovan. Avasin makuupussini peitteeksi ja menimme sen alle lämmittelemään. Minulla ei ollut vielä oikeastaan kylmä , mutta Jussi aivan tärisi. Hän käpertyi peitteen alle vetäen sen reunat tiiviisti ympärilleen. Jussi tärisi kuin horkassa. Kun siitä ei tahtonut tulla loppua, hän kysyi saisiko tulla aivan minuun kiinni. Sanoin, ettei se haittaa – pääasia, että tulee nopeasti lämmin , ettei vaan vilustu. Olimmehan aivan pienestä pitäen kisailleet ja painineet keskenämme – vielä aivan viime vuosiin asti. Olimme mitelleet voimiamme ja vertailleet kasvuamme ja kehitystämme. Mittailimme , kummalla on isommat hauikset, kilpailimme , kumpi kusee pidemmälle, vertailimme , kummalla on enemmän karvoja kainaloissa, alapäässä ja säärissä silloin kun ensimmäiset haituvat sinne ilmestyivät. Vähän salaa toisiltamme kuitenkin vertailimme kummalla on isompi kyrpä. Jussilla taisi olla vähän isompi, koska hänellä murrosiän kehityskin alkoi aikaisemmin. Itsekin makasin kyljelläni käpertyneenä polvet koukussa. Tunsin Jussin viileän vartalon selkääni vasten. Kylläpä hänellä olikin kylmä. Hän kietoi kätensä ympärilleni ja puristi itseään lujasti selkääni vasten. Tärinä ei vain loppunut ja minullekin tuli kylmä. Rinnan puolelta tunsin olevani lämmin. Neuvoin Jussia kääntymään toisin päin ja samalla käännyin myös niin, että rintani oli Jussin selkää vasten. Jussi makasi polvet koukussa. Vedin hänet tiukasti itseäni vasten ja kiedoin käteni hänen ympärilleen. Toisella kädellä hankasin hänen kylkiään. Hän tärisi edelleen ja vartaloon tuli välillä voimakkaita tahattomia nytkähdyksiä. Sitä kesti vielä ainakin 10 minuuttia. Sitten pikku hiljaa tärinä vaimeni ja nytkähdykset loppuivat. Jussi oli ollut aivan jäykkänä. Nyt hänen vartalonsa alkoi rentoutua. Pidin häntä kuitenkin vielä tiukassa otteessa. Tunsin vähitellen lämmön lisääntyvän peitteen alla. Yht´äkkiä mieleeni juolahti , millaisessa asennossa olimme. Kaksi alastonta nuorta toisiinsa kietoutuneena syleilyssä. Se herätti minussa outoja tuntemuksia. Pysyttelin hiljaa ja kuulostelin Jussin reaktioita. Hänkin oli aivan hiljaa. Hengitys oli rauhallista. Olisikohan hän nukahtanut? mietiskelin. Jussi vaihtoi vähän asentoa, jolloin hän työnsi lantiotaan taaksepäin ja hänen pakaransa painui etumustani vasten. Kyrpäni osui hänen pakaroidensa väliin. Tunsin kuuman aallon käyvän lantioissani. Hämmennyin kun huomasin kyrpäni alkavan turvota ja kovettua. Käännyin selälleni, mutta Jussi oli vieressäni vielä kyljellään. Tuossa iässä jo tiesimme jotain seksistäkin. Itse en ollut sitä vielä harrastanut muiden kanssa. Jussin läheisyys oli alkanut tuntua hyvältä. Kun sitten vahingossa kosketin hänen alastonta vartaloaan , tunsin jotain merkillistä. Mieleni teki kosketella Jussia uudelleen , muuten rohjennut. Alavatsallani alkoi tuntua jännää kutitusta ja kyrpäni alkoi osoittaa napaa kohti. Vedin polvet koukkuun, jottei Jussi huomaisi reaktiotani. Jussikin kääntyi selälleen ja veti polvet koukkuun. Makasimme aivan vierekkäin ja Jussin käsi oli kiinni reidessäni. Se tuntui hyvältä. Omat käteni olivat ristissä rinnallani. En tiennyt oikein mistä juttelisi. Jussi liikutteli kättään reittäni pitkin ylöspäin. Sitten hän kysyi ikään kuin ohi mennen, olenko koskaan runkannut. Kysymys tuntui minusta hyvin aralta enkä heti siihen vastannut. Mielessäni pyöri ajatukset ristiin rastiin. Kehtaisinko tunnustaa Jussille tehneeni sitä? Mitä hän siitä ajattelisi? Esitinkin vastakysymyksen : Oletko sä? Jussi suhtautui asiaan selvästi luontevammin tunnustaessaan tehneensä sitä jo jonkin aikaa. En siis ollut ainoa nuori joka sitä tekee. Mikä helpotus ! Rentouduin huomattavasti. Jussi kertoi tekevänsä sitä melko usein kun on yksin kotona. Hän kertoi jopa , että haluaisi tehdä sitä jonkin toisen pojan kanssa yhdessä - minun kanssani. Hänellä ei siis tuntunut olevan sellaisia estoja kuin minulla. Niinpä hän jatkoi reiteni silittelyä ja pikku hiljaa kääntyi kyljelleen minuun päin. Silittely tuli entistä kiihkeämmäksi ja käsi hakeutui jo nivusiini. Sormet kutittelivat nivustaivetta ja pussejani. Kyrpäni oli noussut siinä vaiheessa jo täysin pystyyn vatsaani vasten. Jussin sormet löysivät nopeasti tiensä kyrvälleni ja tarttuivat lujalla otteella sen ympärille. Hän puristeli kyrpääni kuin lypsäisi sitä. Sitten hän antoi nyrkkinsä liukua sen vartta pitkin alas ja ylös. Limaa alkoi valua kyrvästäni ja sekös minua kiihotti. Jussi lisäsi vauhtia. En enää ajatellut estojani. Antauduin täysin Jussin käsittelyyn. Aloin liikutella lantiotani ylös tehden naintiliikkeitä vaistomaisesti. Jussi painoi nyrkkinsä aivan kyrpäni tyveen ja piti sen siellä. Esinahkani vetäytyi täysillä taakse, pussini venyttyivät, terskani turposi ja tunsin kuinka sykkeet lähtivät lantioni pohjasta liikkeelle kohti kyrvän päätä. Hetkessä rinnalleni roiskahti lammikko kuumaa nestettäni. Jussi silitteli kädellään vatsaani, joka vielä nytkähteli muutaman kerran. Käännyin vuorostani kyljelleni Jussiin päin. Vein käteni Jussin mahtavana seisovalle kyrvälle. En ollut koskaan nähnyt sitä juhlakunnossa. Velttonakin olin sitä vain salaa ihaillut ja ehkä vähän jopa kadehtinut. Mutta nyt se oli käsissäni ja tuntui aivan mahtavalta. Ensimmäistä kertaa pidin toisen pojan kyrpää kädessäni. Aluksi vähän arastellen aloin liikutella kättäni sen vartta pitkin. Jussinkin kyrpä oli jo aivan limasta liukas. Jussi pyysi vetelemään kovempaa ja tartuin rohkeasti siihen molemmilla käsillä. Nousin polvilleni ja kumarruin hänen ylleen. Kyrpä ylettyi reilusti yli navan , palleaan asti. Munat olivat myös kookkaat ja roikkuivat vielä alhaalla. Puristelin niitäkin toisella kädellä. Otin kyrvästä tiukan otteen molemmin käsin. Mieleni teki maistaa sitä. Otin turpean terskan huulteni väliin ja lipaisin sen päätä kielellä. Makean ja suolaisen sekoitus. Nuoleskelin sen alapintaa. Jussi huokaili allani. Tiukensin otettani kyrvän ympärillä ja painoin käteni aivan tyveen samalla venyttäen pusseja. Munat olivat jo nousseet aivan ylös. Tunsin kun kyrpä alkoi nytkähdellä käsissäni. Siihen tuli ainakin sentti lisää pituutta ja terska turposi. Samassa lensi vaalea neste kaaressa Jussin rinnuksille ja kasvoille asti. Hänenkin vartalonsa nyki monta kertaa laukeamisen tahdissa. Hetken päästä juoksimme järveen uimaan ja pesulle. Nyt olo oli jo lämmin. Kuivasimme itsemme pyyhkeisiin, jotka olivat säilyneet kuivina. Menimme takaisin telttaan ja nukahdimme saman peitteen alle selät vastakkain. Tuntui mukavalta olla parhaan kaverinsa kanssa näin lähekkäin.

Seuraavana aamuna heräsimme kirkkaaseen auringon paisteeseen. Teltta oli lämmennyt niin kuumaksi, että meillä oli aivan hiki vaikka olimme potkineet peitteen sivuun. Minulle iski morkkis. En pystynyt katsomaan Jussia silmiin. Juttukin luisti huonosti. Mitähän Jussi ajatteli illan touhuistamme? Kävelin nolona pusikkoon. Palatessani keräilin vaatteita oksilta. Ne olivat jo kuivuneet. Puin nopeasti päälleni ja aloin kaivaa esiin aamiaista. Laitoin nuotioon tulen ja saimme aamukahvit. Jussi oli loikoillut teltassa rauhallisena. Hän tuli nuotiolle kun kahvi oli valmista. Hän ei pitänyt kiirettä pukeutumisessa. Hän istahti alastomana viereeni kivelle ja alkoi tehdä itselleen voileipää. Syrjäsilmällä seurasin hänen touhuaan. ”Hiton komea kroppa tuolla Jussilla”, ajattelin. Kun olimme syöneet , Jussi kysäisi vähän kujeilevalla äänellä, mitä pidin iltapuuhistamme. Punastuin ja katsoin muualle. Minua nolotti, mitä siitä nyt enää puhumaan. - No , tuntuiko hyvältä? kysyi Jussi uudestaan. Kyllä sä ainakin illalla nautit , mutta miltä nyt tuntuu? En nyt oikein tiedä , vastasin mutisten. Mikä sun on? Eihän tota tarvii hävetä. Kaikki pojat tekee sitä, intti Jussi! Mutta pojat keskenään, vastasin arastellen... No eihän täällä ollut muijiakaan! tuhahti Jussi. Ja sitä paitsi sehän kävi ihan luonnostaan ja parhaan kaverin kanssa. Älä sitä enää murehdi. Niinhän se kyllä kävi, tuumailin ja vähitellen nolouteni häipyi.

Korjasimme välineet kasseihin, kaivoimme onget esiin ja lähdimme käsi toistemme kaulalla marssimaan rantaan kohti onkipaikkaa. Jussi sai virvelillä melko ison hauen, jonka heti perkasi ja suolasi. Siitä saimme hyvän lounaan nuotiolla paistettuna ja jäipä vielä iltapalaksikin. Sain muutamia ahvenia, jotka fileerasin ja suolasin. Ne jäi sunnuntain ateriaksi. Päivällä teimme tutkimusmatkan saaren keskustaan. Kiipeilimme kallioilla, tutkimme kasvillisuutta ja otimme aurinkoa. Palasimme leiriin. Kävimme uimassa ja siinä vaiheessa huomasin vasta, ettei Jussi ollut pukeutunut koko päivänä. Niinpä minäkin jätin sitten pukeutumatta. Pienen totuttelun jälkeen alastomuus alkoi tuntua aika luonnolliselta eikä siihen liittynyt enää mitään häpeää eikä sillä kertaa mitään ”häiritseviä” ajatuksia.

Se mitä ensimmäisenä iltana oli välillämme tapahtunut oli ensimmäinen kokemukseni pojan kanssa. Emme siitä puhuneet pitkään aikaan. Vasta kun elokuussa lähestyi lähtömme takaisin kaupunkiin, Jussi kysyi eräällä retkellämme, haluaisinko ottaa uusiksi sen käsittelyn. Kesän aikana heinätöissä ja yhteisissä askareissamme olin alkanut tuntea toisenlaista kiintymystä Jussiin. Halusin olla hänen lähellään aina kun mahdollista. Vastasin, että halusin kokea sen vielä uudelleen ja ehkä vielä enemmänkin. Jussi hymyili minulle innoissaan. Suunnittelimme vielä yhtä kalaretkeä ennen lähtöämme. Nyt olisimme varovaisempia sen kiven suhteen.

Kaupunkiin lähtöämme edeltävänä viikonloppuna ei ollut mitään maatilan töitä, joissa meitä olisi tarvittu. Saimme siis lähteä kalaretkellemme. Taas otimme mukaan tavanomaiset eväät ja varusteet. Nyt varoimme pakkaamasta veneen etupenkille liian korkeaa kasaa. Rantautuessa tarkistimme, ettemme osuneet siihen laakeaan kiveen. Pääsimme siis kuivina perille. Ensiksi pystytimme teltan ja järjestelimme tavarat paikoilleen. Haimme nuotiota varten risut ja sitten lähdimme ongelle. Saimme vain pieniä särkiä, jotka useimmat heitimme takaisin järveen kasvamaan ja muut lokkien ruoaksi. Onkiessamme istuimme vierekkäisillä kivillä ja vähän väliä huomasimme tuijottavamme toisiamme. Olin toisaalta helpottunut ettemme saaneet muita kaloja. Piti siis turvautua jälleen eväisiin. Iltanuotiolla juttelimme pitkään tulevasta kouluvuodesta ja sen jälkeisistä suunnitelmista. Olimme tämän kesän aikana tunteneet toisiimme erilaista vetovoimaa ja syvempää ystävyyttä kuin aikaisempina kesinä. Ehkä osa syynä oli myös se, että tämän kesän jälkeen emme ehkä enää olisi viettämässä yhteisiä kesälomia täällä vaan mahdollisesti näkisimme toisiamme vain satunnaisesti. Ajatus tuntui tosi ahdistavalta. Halusimme olla tämän viimeisen kesäviikonlopun tiiviisti yhdessä. Halusin päästä Jussin kanssa lähekkäin. En sitä silloin vielä tajunnut tai halunnut tunnustaa, mutta taisin olla ihastunut Jussiin. Nuotiolla joimme iltateet ja sitten menimme telttaan. Ilta oli jo viileä ja nyt makuupussit olivat tarpeen. Kömmin telttaan , riisuuduin ja pujahdin makuupussiini. Jussi tuli hetken päästä perässä. Hän riisui myös kaikki vaatteensa ja asettui makuupussiinsa, mutta tuli aivan minun viereeni. Hän jätti makuupussin vetoketjun auki ja kädet sen ulkopuolelle. Tällä kertaa hän ei palellut. Hän työnsi kätensä minun makuupussiini ja alkoi aukaista vetoketjua. Hivuttauduin aivan Jussiin kiinni. Hän kietoi kätensä ympärilleni ja alkoi hyväillä hartioitani ja selkääni. Hän silitti poskiani ja korviani sekä niskaa. Minä vein käteni Jussin rinnalle ja silittelin hänen muhkeita lihaksikkaita rintojaan ja kainaloitaan, käsivarsia ja vatsaa. Jussin makuupussi oli iso. Hän veti minut aivan itseensä kiinni ja veti sitten makuupussin päällemme. Tuntui hurjan kiihottavalta olla Jussin syleilyssä hänen voimakkailla käsivarsillaan ja tuntea hänen kiinteä vartalonsa omalla ihollani. Jussi kierähti päälleni hajareisin. Kiedoin käteni hänen selkänsä ympäri. Tunsin kuinka Jussin kyrpä oli alkanut jo turvota kun se painoi lantiotani vasten. Imin Jussin kaulaa, huulia, nännejä ja kainaloita. Tunsin nenässäni hänen miehekkään tuoksunsa. Se sai minut kiihottumaan. Halusin Jussia, mutten tiennyt vielä kuinka. Ei ollut Jussilakaan kokemusta tällaisesta, joten temmelsimme toistemme kimpussa miten sattui. Jussi oli edelleen päälläni. Raavin hänen selkäänsä. Työnsin lantiotani häntä vasten. Kyrpämme liukuivat välissämme. Vatsamme olivat jo aivan limasta märät ja liukkaat. Tuntui hyvältä työnnellä kyrpäänsä Jussin karvaista ja kiinteää vatsaa vasten ja samalla tuntea hänen jättimäinen kyrpänsä omalla vatsallani. Tiimellyksessä vartalomme olivat hiestä märät. Se kiihotti kumpaakin lisää. Jussi suuteli kiihkeästi. Hän työnsi kielensä suuhuni – vastasin siihen. Imimme toistemme huulia. Upotin välillä sormeni Jussin pitkiin kiharaisiin hiuksiin. Sitten kummankin kiihko nousi huippuunsa. Minulta taisi lähteä ensimmäinen laukaus kyrvästä vatsalleni ja samassa tunsin Jussinkin kyrvän nytkähtelevän ja valtava määrää limaa purkautui väliimme. Tuntui tosi riettaalta liukua siinä toistemme puristuksessa. Samalla voimakas sperman tuoksu levisi telttaan. Vähitellen rauhoituimme. Pyyhimme limat pois ja juoksimme nopeasti järveen pesulle ja uimaan. Virkistyneinä palasimme telttaan. Kaivauduimme Jussin makuupussiin silittelimme ja hyväilimme toisiamme kunnes nukahdimme tiukkaan syleilyyn. Aamulla nukuimme melko pitkään. Herääminen oli hidas. Halusin olla vain Jussin lämpimässä kainalossa. Jussi piti minua tiukasti itseään vasten eikä olisi myöskään halunnut nousta. Aurinko oli jo korkealla kun vihdoin konttasimme ulos teltasta. Laitoimme aamiaisen. Sen jälkeen emme halunneet lähteä ongelle vaan levitimme makuualuset nurmikolle ja menimme siihen ottamaan aurinkoa. Juttelimme edelleen tulevista asioista, koska ne meitä askarrutti. Koulun jälkeen ensi kesänä oli joko meno armeijaan tai lähtö opiskelemaan. Minä jatkaisin mahdollisesti kotikaupungissani , mutta missä Jussi , se oli täysi arvoitus. Meillä oli nyt menossa niin kiihkeä vaihe , että viikonkin ero tuntuisi ikuisuudelta. Suunnittelimme, että tapaisimme toisemme edes kerran kuussa tulevan lukuvuoden aikana. Katsotaan sitten keväällä mihin tiet johtavat. Kaipaus painoi jo nyt mieliämme ja rakastelimme vielä kiihkeästi iltapäivällä nurmikolla ja illalla teltassa. Sunnuntaina aamulla ei tehnyt mieli nousta ollenkaan. Makoilimme teltassa toisiamme hyväillen. Puolilta päivin nousimme, söimme eväät ja purimme leirin. Raskain mielin palasimme Jussin kotirantaan. Purimme tavarat veneestä. Menimme vajan taakse näkymättömiin. Halasimme pitkään ja vannoimme ystävyyttä. Jussi lupasi soitella vaikka päivittäin. Sovimme kuitenkin tapaavamme tiheästi talven aikana jottei ikävä haittaisi koulunkäyntiä. Sovimme myös ettei Jussi tulisi minua saattamaan kun illalla lähdemme perheeni kanssa kaupunkiin. Eroreaktiomme voisi herättää muissa ihmetystä ja selittelyn tarvetta. Halusimme pitää suhteemme vielä muilta salassa.

Sen kesän kalareissuillamme saimme suurimman saaliin mitä koskaan kuvitella voi – löysimme tosi ystävyyden, josta kehittyi myöhemmin elämän mittainen kumppanuus.